Skip to main content Skip to footer

Saxofon

Saxofonen er måske det mest alsidige af alle blæseinstrumenterne. Næsten uanset hvilken musikalsk stilart du kan nævne, har saxofonen en central rolle - Rock, Pop, Jazz, Klassisk, Folk, World og Elektronisk. Netop det gør det sjovt at lære spille saxofon, da vi nemt kan tage udgangspunkt i netop din musiksmag, samtidig med at saxofonen altid vil bringe dig nye steder hen.
Saxofonen er, til manges overraskelse, en del af træblæser familien, sammen med fx. klarinet og tværfløjte. Saxofonen findes i mange forskellige størrelser - sopran, alt, tenor og baryton er de mest almindelige. Langt de fleste begynder på altsax da den er lettest at håndtere for børn.

Alder
Fra ca. 9 år - Den primære udfordring, for meget små børn, kan være instrumentets vægt, men musikskolen kan hjælpe med gode bæreseler som vil være en stor hjælp i starten.

Sammenspil
Når du lærer at spille saxofon er det en helt grundlæggende ting at spille sammen med andre. Ud over det sammenspil der kommer til at foregå som en del af selve instrumentalundervisningen har musikskolen 3 store blæserorkestre.
  • Mini Harmoni
     Mini Harmoni er det orkester du starter i. Lige så snart du kan spille et par toner er du klar til at spille med. Vi arbejder med sammenspil, rytme og nodelæsning. Orkesteret spiller jævnligt koncerter på Musikskolen.
  • Allerød Blæs
    Allerød Blæs er orkesteret for de elever der har spillet nogle år i Mini Harmoni. Her arbejdes med forskellige stilarter, dynamik, intonation og frasering i stykkerne, og vi spiller både klassiske og rytmiske numre (med rytmegruppe). Vi spiller en del koncerter både på Musikskolen, rundt omkring i Allerød, og en årlig Tivoli koncert.
Øvning
For at få det bedste udbytte af undervisningen, er det vigtigt, at man øver sig. Hvor meget man skal øve er individuelt, men en god tommelfingerregel er, at en koncentreret indsats i kortere tid flere gange om ugen giver de bedste resultater.

Lærer
Aske Drasbæk

Undervisning starter i uge 33

Hold undervisning kr. 5.600,-
Solo undervisning kr. 6.800,-
Elevbetaling bliver fordelt på 4 rater.